Cornelia Hahn Oberlander 1921-2021
Landschaftsarchitektin Vancouver, Canada
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Cornelia Hahn Oberlander emigriert 1938 gemeinsam mit Mutter und Schwester aus dem Nazideutschland in die USA. 1947 schliesst sie das Studium als Landschaftsarchitektin an der Harvard School of Design ab und gehört damit zu einer der ersten Frauen auf diesem Gebiet. Ihr Interesse für Gemeinschaftsprojekte bringt sie nach Philadelphia, dem damaligen Epizentrum für experimentelle Ansätze in Architektur und Planung. Oberlander erstes Soloprojekt im öffentlichen Raum ist der „Bigler Street- Spielplatz“ in Philadelphia (LIFE, 13.9.1954, S. 118-120) mit Spielskultpuren von Egon Møller Nielsen (1954). Es gelingt ihr, die unterschiedlichen Ansprüche der Bevölkerung einzubeziehen und ihnen Form zu geben.
1953 übersiedelt Oberlander nach Vancouver, wo sie Gärten und Plätze für Wohnsiedlungen entwirft. Zunehmend interessiert sie sich für Ökologie und die Beziehung Mensch-Umwelt. Beeinflusst von Lady Allen of Hurtwoods Abenteuerspielplätzen testet sie neue Spielkonzepte aus. Für die Weltausstellung Expo 67 in Montréal gestaltet sie den Aussenbereich des Children’s Creative Center, der Teil des kanadischen Pavillons ist. Das Children’s Creative Center widmet sich neuen Erziehungskonzepten zur Förderung der kindlichen Kreativität. Die Spiellandschaft erfreut sich grosser Beliebtheit und erhält nationale und internationale Anerkennung. Das Konzept der kreativen Spiellandschaft bereichert das Spielplatzdesign auf dem amerikanischen Kontinent. Nach Expo 67 gestaltet Oberlander 70 weitere Spiellandschaften in Kanada und setzt sich in verschiedenen Gremien für die Belange des kreativen Spiels ein. Sie bezieht Kinder und Eltern in den Gestaltungsprozess ein und achtet stets darauf, dass Kinder Einfluss auf ihre Umwelt nehmen können
Cornelia Hahn Oberlander
landscape architect
In 1938, Cornelia Hahn escapes from Nazi Germany to the U.S., together with her mother and sister. In 1947 she graduates with a Bachelor in Landscape Architecture from Harvard University’s Graduate School of Design and is among the first women in this young profession. Her interest in working with communities brings her to Philadelphia, the epicenter of experimentation with urbanism and architecture. Oberlander’s first public project is „the playground at 18th and Bigler Street“ in Philadelphia (LIFE, 13/9/1954, p. 118-120) with Egon Møller Nielsen’s play sculptures (1954). She manages to integrate the multiplicity of demands from the community and to give them form.
In 1953, Oberlander settles to Vancouver where she thrives in designing gardens and public spaces of single-family residences and public housing. In her mid-career, Oberlander includes the idea of environment and the shaping of human experience. Inspired by Lady Allen’s concept of adventure playground, she starts designing environments of this type. She is invited to design an outdoor play environment situated outside the Children’s Creative Center, part of the Canadian sector of the World’s Fair Expo 67 in Montréal, in 1967. The Children’s Creative Center features “advanced teaching methods which do most develop the child’s creativity.” Most popular among the children, the play environment attracts national and international pride as well. The concept has a strong influence on the design of playground on the American continent. Since Expo 67, Oberlander designs more than 70 playgrounds in Canada and serves as an advocate of creative play in several committees. She involves children and parents in the process of design and is aware to give children an active part in their environment.
Cornelia Hahn Oberlander Archive, Canadian Centre for Architecture (CCA)
Saba Farmand and Cornelia Hahn Oberlander: Space for Creative Play. Cornelia Hahn Oberlander’s playground at Children’s Creative Center, Expo ’67, Montréal. Video from archival material ©Cornelia Hahn Oberlander
January 2016, Running time: 9:22
sources:
Spielplatz und Gemeinschaftszentrum, 1959 und 1968
Arvid Bengtsson: Environmental Planning for Children’s Play, Praeger Publishers New York, 1970 p.150-151.
Susan Herrington, Cornelia Hahn Oberlander. Making the Modern Landscape, University of Virginia Press, Charlottesville 2013.
Cornelia Oberlander, a Farsighted Landscape Architect, Dies at 99, by Penelope Green, New York Times, June 9, 2021
angepasst am 6.9.2011; 5.9.2012; 10.9.2012; 6.3.2016; 20.4.2016; 7/9/2021